Känns som det är lite samma böcker varje år på diverse julbokstipslistor, men ville skriva en i alla fall!
 
 
Dash & Lilys Book of Dares av Rachel Cohn & David Levithan
Den här boken läste jag första gången i år. I år kom även en del två The Twelve Days of Dash & Lily. Det här är en händelserik ungdomsbok som utspelar sig under jul och nyårsveckorna. Lilys bror har lämnat en röd anteckningsbok i en bokhylla i hennes favorit butik - en bokaffär. Denna affär är även Dash favoritbutik, eller kanske favoritplats på hela jorden. Han hittar anteckningsboken och det hela utvecklas till ett kärleksäventyr. Eller? Spännande och mysig på samma gång, för dig som vill ha lite mer fart!
 
Let it Snow av John Green et al.
En riktigt härlig ungdomsroman skriven i tre delar, av tre olika författare. Historierna vävs samman i ett tågstopp vid en mindre ort och ett Våffelhus som lovar mer än bara värme. Läs min recension här.
 
My True Love Gave To Me av Stephanie Perkins et al.
Det här är en novellsamling för unga vuxna. Ett tiotal populära YA-författare har här samlat ett par väldigt olika julberättelser. Vissa mer dramatiska än andra. Jag har än så länge bara läst ungefär halva, men gillar! Den är mysig med mycket kärlek (såklart), men också en hel del skumma typer. Vissa noveller har såklart varit starkare än andra. Ser fram emot att mysläsa mig igenom den här under resten av december.
 
A Christmas Carol (En julsaga) av Charles Dickens
Ja, jag tror ingen missat denna härliga, bitterljuva klassiker från Englands 1800-tals gigant. Grått och murrigt, med anti-julgubben själv - Ebenezer Scrooge. Spöken och gastar, nostalgi, magi och hoppets förlåtelse. Vad mer kan en saga behöva?
 
Såklart måste dessa bilderboksklassikerna finnas med på listan! Älskar, älskar, älskar Pettson och Findus. Nordqvists bilder är verkligen magiska, framförallt så här års.
 
Eddie och julen av Lisa Bjärbo & Jesús Verona
Jag tycker det här är en supergullig bilderbok om julen för barn kanske 3-6 år.
"Det är snart jul, förklarar Eddies mamma. Eddie förstår ingenting. Konstigast av allt är tomten som ska komma med paket. Vem sjutton är tomten?"
 
Snögubben av Raymond Briggs
En annan fin bilderbok - utan text! Också bitterljuv i all sin vänlighet. Finns även som film.
 
 
 
Jag vill se fler ungdomsböker med jultema, eller vinter för den delen! Ni vet, mysig läsning för den här mörka årstiden. Det kanske är en genre att satsa på själv, som den hobbyförfattare jag är.. hehe.
 
Har du något tips så lämna gärna det i kommentarsfältet nedan!
 
Bilderbok, Jul, Ungdomsbok, Vuxenbok,

Kommentera

Publiceras ej