Nu i juletider läser jag lite julböcker för att komma in i stämningen. Jag älskar jul. Alla ljuslyktor, glitter och doften av kanel. Vintern skulle vara outhärdlig utan julmyset!
 
 
Just nu läser jag en mellanåldersbok som heter Jakten på julen av Matt Haig. Den kom i oktober 2016 i svensk översättning på Alfabeta förlag med illustrationer av Chris Mould. Omslaget är jättefint med silverglitter! Helt i min smak. I boken har jag inte hunnit särskilt långt så kan inte säga hurvida den är bra eller inte, men jag har läst uppskattande kommentarer om boken och hittils känns den väldigt spännande! Det handlar om en fattig liten pojke som bor ute i Finlands kalla skogar med sin pappa i den näst minsta stugan i landet. Pojken heter Nikolas (såklart) och blir lämnad av sin pappa för att han fått ett uppdrag av kungen att hitta Alvarnas rike. Nikolas kollas efter av sin ytterst elake faster, fy farao! Och där jag är nu, kanske 5 kapitel in så har Nikolas bestämt sig för att rymma och försöka hitta sin pappa som är någonstans ännu längre norr i Finland där det inte ens finns svamp att äta på grund av all kyla och snö. Det ska bli spännande att läsa hur det går och hur Nikolas utvecklas till jultomten, vilket jag bara antar är hela poängen med boken.
 
Håller även på med YA-antologin My True Love Gave To Me av Stephanie Perkins med flera. Jag är ungefär halvvägs in och tycker den är rätt mysig och trevlig även om det är långt ifrån det bästa jag läst. Det är ganska korta och lång noveller, men ett par stycken tycker jag ändå varit riktigt bra och sprakat igång härlig julstämning i stunden när jag suttit uppkrupen i fåtöljen hemma och läst, med granen tänd och en kopp te bredvid mig.
 
 
Till sist kikar jag med jämna mellanrum även i God jul, Lilla Lök av Frida Nilsson som är en adventsbok. Alltså ett kapitel för varje dag fram till julafton. Jag har dock inte läst ett kapitel varje dag, jag är ju trots allt vuxen och får göra som jag vill.
 
 
Om jag får tid vill jag också läsa lite Pettson och Findus, vi får se. Och självklart följer jag julkalendern helt slaviskt! Hur spännande är den inte på en skala!? Kommer Efraim vakna upp? Varför är hans hår helt plötsligt helt vitt? Kommer Selma hitta den hemliga tunneln till tomtens rike? Får hennes familj bo kvar i huset? Så många frågor, så få avsnitt kvar.
 
Trevlig dan före, dan före, dan före, dan före dan!
Adventskalender, Barnbok, Jag, Jul, Julkalender, läser just nu, tankar,

Kommentera

Publiceras ej