Titel: Hur man botar en feminist
Författare: Nanna Johansson
Förlag: Ordfront
Sidor:141
 
Nanna Johansson är en favorit hos mig, henne bekantade jag mig med extra mycket i sommras när jag länsade Lidköpings bibliotek på feministiska grafiska noveller (lämnade såklart tillbaka allihopa - i tid!). Då läste jag bland annat Fulheten och Mig blir du snart kär i och dog skrattdöden, den härligaste sortens död (jag har svårt att tänka mig att någon annan form av död överhuvudtaget är härlig). När jag idag browsade lådorna (ja, lådor, såna där skjutlådor - ytterst opraktiskt) på Stadsbiblioteket och såg att hennes senaste verk fanns och dessutom inte var utlånad ryckte jag den till mig som om livet stod på spel och låtsades inte om att jag redan hade plockat på mig sex andra böcker. Och fick jag ut något av det tunga kånkandet hem? JA.

Hur man botar en feminist finns en blandning av stilar och strippar. En del enrutor, en del photoshoppade bilder på alliansen och kanske mest underhållande; top-10-listor av de intressantaste träffarna med sökord som "kvinnor", "flickväner" och "tjejer". Nanna Johansson är humoristisk samtidigt som hon ger svar på tal och faktiskt är pedagogisk i sitt påvisande av förtryck. Det tycker jag om himla mycket. Jag förstår vad hon vill säga och var felet ligger.
 
Min favorit är på s. 51: "Vägra kallas gubbslem" där hon vänder steken så att säga och sätter gubbselmsoffret (en karl såklart) i samma sits som ett våldtäktsoffer (med brist för bättre ord än offer) och gör det sjuka med den typ av process den personen får gå igenom SÅ TYDLIG OCH ÄN MER SJUK! Och jag skrattar, trots att det gör ont i hjärtat. Men efter att en hel dag ha överrösts med artiklar om antifeministiska kvinnors åsikter och bland annat Belindas skitprogram på tv (och massa olika svarsbrev: så himla fina!) på Facebook idag, var det skönt att ligga hemma i soffan en, två timmar och läsa denna lilla fina underbara roliga sjuka men bra boken. Tack Nanna.
 
 
▲ Translation
 
This is a Swedish graphic novel about feminism, the patriarchy etc. It's hilarious.
Comic, Feminism, Grafisk novell, Humor, Recension, Ungdomsbok, Vuxenbok,

Kommentera

Publiceras ej