Titel: Ordbrodösen
Författare: Anna Arvidsson
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 322

 

Alba Vinter ingår i ett släkte där kvinnorna får ordbrodösens magiska egenskap på sin 18årsdag. Alla har hittills klarat inträdesprovet, men inte Alba. Det visar sig finnas fler hemligheter i släkten Vinters gömmor än Alba nånsin kunnat ana. Hon måste hitta det som blockerar hennes kraft - innan de andra gör det!

Ordbrodösen är en känslosam bladvändare med både spänning och värme. En lysande debut av Anna Arvidsson. Hos oss på bibbland står den som fantasy, men jag skulle snarare säga magisk realism, då boken utspelar sig i vår värld som den ser ut idag. Det som blir fantastik är kraften som kvinnorna i släkten ärver - ordbrodösens magi. Ordbrodöser kan lägga kraft bakom skrivna ord; handskrivna så väl som digitala, vilket gör att de kan kontrollera människors handlingar, minnen och känslor. Det här tycker jag är en genial idé! Så unik och spännande! Att det är just kvinnorna som får kraft gör det hela tusen gånger bättre. Som jag längtat! Jag är inte mycket för fantasy, men jag älskar magisk realism. Även då jag älskar vampyrer, spöken och hemsökta hus så behöver jag det realistiska. Något att förankra allt det fantastiska i. Den här boken gav mig det. Tack.

Rekommenderar varmt.

Familjeförhållanden, Flickor, Identitet, Magisk realism, Recension, Ungdomsbok, YA,

Kommentera

Publiceras ej