Klockan 13 idag meddelade Sara Danius att det blev Kazuo Ishiguro som tilldelades Nobelpriset i litteratur 2017. Motiveringen löd: "...som i romaner med stark känslomässig verkan har blottat avgrunden under vår skenbara hemhörighet i världen"
 
Vi visade det hela på storbild på vårt bibliotek och stämningen efter tillkännagivandet kändes betydligt mer gemytligt och ...lätt än förra året när Dylan fick priset. I vilket fall blev jag glad! Ingen på jobbet hade tippat Ishiguro och han stod inte med på bettinglistan ,eller nämnts bland kandidaterna som det talats om i diverse medier där jag läst, så det blev en överraskning - fast ändå inte? Han är trots allt en veteran inom litteraturen. Många vet vem han är och har läst något han skrivit, vilket känns uppfriskande! Två av hans böcker har till och med blivit populära filmer (Återstoden av dagen och Never let me go). Till och med jag har sett (och älskar) Never let me go, samt har jag fyra av hans böcker i min ägo. Tyvärr har jag ännu inte hunnit läsa dem... som vanligt. Men jag tänker läsa dem, någongång! Om inte annat blev jag mer pepp nu att putta upp honom på läs-listan.
 
Vad tycker du om årets Nobelpristgare? Även om jag gillar valet är jag också besviken på att det åter igen blev en man. Jag hade hellre sett en icke-man, även om jag själv tippade på Ko Un. Atwood var nog den jag helst ville... men vette tusan. Jag är egentligen inget Nobel-fan och har ingen större koll. Men Atwood är ju fantastisk! Kanske nästa år.
 
 
2017, Att läsa, Nobelpriset, Priser, Vuxenbok, tankar,

Kommentera

Publiceras ej