Titel: Iskompisar - en tjuv i klubben
Författare: Linda Skugge
Förlag: B Wahlströms (2018)
Sidor: 107

 


Jasmine, Vendela och Saga tränar konståkning på ortens ishall. En dag efter träningen upptäcker de att några saker har blivit stulna från deras omklädningsrum. De berättar om stölden för deras tränare och vägrar tro på att det skulle vara någon i deras egen grupp som stulit, så som de vuxna verkar tro. Vem skulle annars stjäla några obetydliga konståkningsplagg? Fler saker försvinner och föräldrarna blir oroliga. Jasmine, Vendela och Saga bestämmer sig för att hitta tjuven!

Under tiden får de tre tjejerna reda på att killarna som spelar Hockey har ett eget förrådsrum och en person som hjälper dem slipa sina skridskor. Varför får inte de som tränar konståkning samma hjälp när de tränar i samma ishall? Och varför kan inte konståkarna och hockeyspelarna träna tillsammans ibland när de faktiskt skulle kunna ha nytta av varandras olika sätt att träna. Konståkningsgruppen skulle lära sig mer om styrka och hockeygruppen skulle lära sig mer teknik.

Många frågor hinner uppstå under tiden de också kommer på vem tjuven är. En spännande bok för dig som knäckt läskoden och gillar is-sport, men också berättelser om vänskap, rättvisa och mysterier!

2018, Feminism, Genus, Mellanåldern, Sport, Vänskap,

1 kommentarer

Carro

05 Apr 2018 07:21

Jag tycker att det här omslaget osar så mycket 90-tal, alltså en bok som ser ut att komma från min egen barndomshylla. Eller är det bara jag? Jag tror att det kanske har att göra med att de har valt att använda riktiga personer på omslaget? Äsch jag vet inte.

Svar: Jag håller med dig. Jag tror att det har blivit lite poppis igen med såna här omslag! Tycker ändå det är rätt charmigt, härligt med färg.
Alekzandra Kelahaara

Kommentera

Publiceras ej