Under våren, parallelt med att jag jobbar, läser jag en kurs på distans via Umeås Universitet. Den heter Ungdomsromanen i samtiden och är 7,5 hp på 25%. Vi är bara på Block 1 (av 4) än så länge, men den känns väldigt kul och välorganiserad, vilket är ett stort plus! Kurslitteraturen är blandad och spännande, både den facklitterära och skönlitterära. Läste precis ut Cirkeln (Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg). Läste hälften som textbok och lyssnade på andra hälften för att effektivisera min tid lite (haha!). Håller även på att läsa ...och de vita skuggorna i skogen (Maria Gripe), vilken tyvärr känns rätt seg och gnällig. Detta är del två i Skuggserien och jag läste del ett (Skuggan över stenbänken) för ett par år sedan. Jag tyckte jättemycket om första, så därför är jag himla besviken nu när jag läser andra boken.
 
Skönlitterärt har vi även läst Anne på Grönkulla (L.M. Montgomery) och Diva (Monika Fagerholm). Diva hann jag bara läsa de minimum 100 sidorna av tyvärr, men skulle vilja läsa klart någongång. Anne lyssnade jag på hela och den var faktiskt väldigt trevlig! Den svenska uppläsaren gjorde ett bra jobb. Jag har även läst den grafiska novellen Hungerhuset (Loka Kanarp & C-M Edenborg). Den vart kort men ruggig!
 
Varje månad (feb-maj) har vi två uppgifter. Första är att skriva ett seminarieinlägg plus svara på två av de andras inlägg, andra uppgiften är en egen "hemtenta" där vi ska skriva om månadens tema. Block 1 går igenom genrer.
 
Så ja, det är lite mycket nu med jobb 75% och kurs 25% plus resten av livet! Men det är kul!
Jag, Kurs, Litteraturvetenskap, Studier,

1 kommentarer

Carro

05 Apr 2018 07:24

Jag har också sneglat på den där kursen! Har läst en del kurser inom barnlitteratur men de berör aldrig ungdomsböckerna riktigt så vore kul att grotta ner sig lite i det med och med tanke på kurslitteraturen verkar det lika mycket kul som lärande! ;)

Svar: Måste säga att det är väldigt organiserat och bra upplägg på den här kursen! Litteraturen är också intressant även om det är mycket äldre titlar. Facklitteraturen är också superintressant tycker jag! Rekommenderar.
Alekzandra Kelahaara

Kommentera

Publiceras ej