Titel: Livet på en kylskåpsdörr
Författare: Alice Kuipers
Förlag: En bok för alla (2018)
Sidor: 242

Claire och hennes mamma lever sina liv via lappar på kylskåpet. Claire är 15 år och är som 15åringar är mest: upptagen med sina vänner, skolan och förälskelser. Hennes föräldrar är skilda. Mamma jobbar heltid som läkare och får ofta åka in på jour. Pappa bor på andra sidan stan. Claire och mamman går ofta om varandra och håller uppe sin relation via lapparna, men en dag får mamman veta något som gör deras kommunikation bristfällig. Är det verkligen okej att berätta vad som helst via en lapp? Vad skulle kunna få både mamman och Claire att prioritera varandra och omvärdera sin relation? Plötsligt kastas deras verklighet omkull och de får ont om tid att faktiskt lära känna varandra. Varje minut räknas.

Den här boken publicerades första gången 2007, så för de som läser den idag kan det tänkas att kylskåpslapparna borde varit SMS eller messenger-meddelanden. Jag tycker dock att berättelsen i sig håller i övrigt. Hela boken läses utifrån lapparna, alltså är det korta stycken på varje sida. Vissa lappar är längre än andra. Att läsa deras relation och förstå att det mesta sker via den här typen av kommunikation känns smärtsamt. Om du inte vill veta vad som händer, läs inte nästa stycke!

Jag miste själv min mamma när jag var ung och kan känna igen mig mycket i Claire. Det här med att inte få så mycket information kring sjukdomen och därav inte tro att det är någon fara. Att ta sin mamma för given och leva sitt liv som vanligt. Inte stanna hemma och umgås när kompisarna ropar. Saker jag hade gjort om jag hade vetat att hon faktiskt skulle dö ifrån mig. Det var tufft att läsa den här berättelsen, men jag är glad att jag gjorde det. Det är en riktigt bra bok. Vi läsde den i UNG bokcirkeln på jobbet och det blev intressanta samtal. Jag tror den skulle passa väldigt bra att läsa i skolan. Den nya utgåvan från En bok för alla har lärarhandledning i slutet.

Cancer, Döden, Recension, Sjukdom, Sorg, Tjejer, Ungdomsbok, YA,

Kommentera

Publiceras ej