Författare: Ransom Riggs
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 384
 
Farfar Abe dör i skogen av vad som verkar vara en människa med tentakler i munnen. Ingen tror Jacob när han berättar vad han sett och naturligt nog släpas han iväg till en psykiatriker. De påstår allesammans att det var vildhundar som jagat upp och dödat Abe. Farfars historier blir allt mer till fantasi, men ändå söker Jacob sig till ön som farfar så länge berättat om, ön han växt upp på. Hans sista ord var slutsnärten. Jacob måste få veta vad som egentligen hade hänt hans älskade farfar. Gamle Abe var den närmsta han haft. Varken mamma eller pappa la mycket tid åt honom och vänner hade han bara en, en tuff typ han lyckats muta till sig på sin sida. I övrigt fanns ingen, inte ännu. När han väl kommit fram till ön och Miss Peregrines hem för besynnerliga barn skulle han dock få fullt upp. Ja, han skulle till och med få rädda livet på dem!
 
Den här boken är så himla välskriven och bra berättad. Inget känns överflödigt, historien och dess karaktärer känns trovärdiga. Jag får en connection med Jacob, jag bryr mig och jag vill veta vad som hända skall. Den suger mig in, boken, och märker bit för bit av att jag börjar älska den. Efteråt vill jag inte stänga den med dess härliga bilder och dessa fina beskrivningar av de människor som lever i boken. Det blir en annan värld jag nöjsamt gömmer mig i, men ack så snabbt den tog slut och försvann! Den vart mig synnerligen lättuggad. Men åh, så bra. Rekommenderas varmt.
 
 
▲ Translation

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children is the debut novel by American author Ransom Riggs. I loved it!
Fantasy, Film, Serie, Ungdomsbok,

Kommentera

Publiceras ej