Nu har vi landat i år 2017. Visst känns det konstigt? Det gör det för mig, 89a som jag är. Att det är 10-tal. Det var ju inte längesedan det var 90-tal. Det kanske bara är jag som känner så här. Och kanske är jag för ung för att reflektera över hur snabbt tiden går, men det gör jag ändå.
 
Under 2016 läste jag tillslut 201 böcker enligt Goodreads. Det om något känns helt sinnessjukt. Och för mycket. Det är dubbelt så många som jag satt som Goodreads-mål. Det gör mig också lite jaha-men-nu-då inför detta årets bokiga mål. Jag satte 100 böcker igen på Goodreads, men jag känner inte samma exaltation som föregående år. Är det för enkelt? Nej. Det är inte enkelt att läsa 100 böcker på 52 veckor. Trots att jag läst så mycket i år så har jag väldigt svårt att på rak arm komma på vilka böcker jag gillat eller för den delen inte gillat. De senaste månaderna känns mest som ett enda blurrigt töcken. Jag har nästan bara läst för jobbet. Och jo visst, jag har läst en del böcker i arbetssyfte (om än dock på min fritid) som jag verkligen gillat och uppskattat. MEN, det har gått för fort. Trots försök att reflektera mer och börja skriva mer om det jag läser (som starten av denna blogg) så har jag alltså svårt att prata om vad jag läst under 2016. Det känns sorgligt.
 
Under 2016 har jag också joinat en bokcirkel för första gången i mitt liv. Vi kör på ännu. Vi är ett gäng från BHS som gick samma klass och samanstrålat i Göteborg. Fram till sista Januari ska vi läsa Skuggan av Marit Furn. Det är en fiktionell berättelse om en spion i Paris 1895. Han spionerar på ingen mindre än Strindberg, the ashole himself. Jag har bara smuttat på boken ännu, men den verkar väldigt lovande. Designen av omslaget är FANTASTISKT! I övrigt har vi faktiskt läst väldigt bra böcker under 2016. Bland annat Kärlek i Europa (wow, jag kom ihåg en!) som nog är den bästa boken jag läst i år. Eller nej, nu minns jag! Den absolut bästa bok jag läst i år är The International Man Booker Prize-vinnaren The Vegetarian av Han Kang. Makalös. Gripande. Kväljande. Superb.
 
2017 känns alltså lite ambivalent rent målmässigt. Jag vet inte vad jag har för läsmål. Kanske att ta det lite lugnt. Att läsa mer för mig själv och ta mig tid att låta böckerna smälta in, inte vara så ivrig att hoppa på nästa story på hyllan. Kanske att inte låna/reservera så mycket böcker på biblioteket. Eller köpa så mycket böcker. Ta mig tid helt enkelt. Lugn. Det är mitt ord för 2017; LUGN.
2016, Mål, Sammanfattning,

Kommentera

Publiceras ej