Välkommen till NYHETSBREVET #1 maj 2017
 
Först och främst vill jag meddela att avsnitt 3 av #astridlindgrenpodden finns att lyssna på här. I detta avsnitt pratar vi om Kerstin och jag som är en annan av Astrid Lindgrens flickböcker. Den handlar om två 15åriga tvillingflickor som flyttar med mor och far ut på landet Lillhamra för att leva som bönder, i stället för att gå klart skolan och leva i stan. Det ni! Nästa avsnitt kommer handla om Pippi Långstrump går ombord, så läs gärna med oss fram tills 19 maj!
 
 
 
På något sätt lyckades jag vinna B. Wahlströms instagramtävling i februari vilket innebär att jag i sommar får två ungdomsböcker hemskickade (så fort de landar från tryckeriet)! De böcker jag valde var Jennas andra av Pernilla Gesén och Chloe Snows dagbok: Mitt värsta år av Emma Chastain. Ni kanske minns att jag läste Jennas första när den kom ut, en recension av boken hittar du här. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa uppföljaren och få veta hur det går med Jenna och hennes kompisar. Chloe Snows dagbok valde jag för dramats skull. Jag är väldigt inne i att läsa jobbiga ya-böcker för tillfället så det passar ju utmärkt att få denna på posten lagom till semestern kanske?
 

 
 
Nomineringarna till Nordiska rådets barn- och ungdomspris 2017 har kommit! Jag läste ju vinnaren 2016 och har därefter insett att det här är ett pris att hålla koll på. Förra året vann Arnar Már Arngrímsson från Island med ungdomsboken Noll koll. Du kan läsa mina tankar om boken här. I år är 12 böcker nominerade. De två svenska titlarna är:
 
Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark och Linda Bondestam (ill.), Förlaget Berghs, 2016

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson, Natur & Kultur, 2016

Djur som ingen sett utom vi är så himla himla bra! Är superglad att den kom med. Ormbunkslandet har jag tyvärr inte hunnit med att läsa ännu, men vill verkligen. Den titel jag är mest intresserad av är Ungdomsskolen av Anders N. Kvammen (No Comprendo Press 2016) från Norge. Det är en serieroman (grafisk novell), vilket är ett av mina absoluta favoritformat när det kommer till berättelser. Speciellt vardagsberättelser eller memoarer. Nog för att det är kul med superhjältar (somics) ibland, men dessa alltså. Förhoppningsvis får vi in den på jobbet snart! Det var faktiskt ett par serieromaner med bland nomineringarna. Alla böcker är ju inte översatta (ännu) och finns inte heller att köpa via svensk bokhandel (vad jag hittat), men det kommer säkert.  Vinnaren utnämns 1 november 2017.

 
  
 
 

Ett annat pris jag brukar hålla koll på är Man Booker Prize International. Förra året vann The Vegetarian av Han Kang, vilket också var min favoritbok 2016. Kanske favoritläsning någonsin? Så otroligt stark berättelse, skickligt författat och oerhört berörande. I vilket fall så har deras short list kommit ut och de nominerade är:

Författare (land), Översättare, Titel (förlag)​

  • Mathias Enard (France), Charlotte Mandell (US), Compass (Fitzcarraldo Editions)
  • David Grossman (Israel), Jessica Cohen (US), A Horse Walks Into a Bar (Jonathan Cape)
  • Roy Jacobsen (Norway), Don Bartlett (UK), Don Shaw (UK), The Unseen (Maclehose)
  • Dorthe Nors (Denmark), Misha Hoekstra (US), Mirror, Shoulder, Signal (Pushkin Press)
  • Amos Oz (Israel), Nicholas de Lange (UK), Judas (Chatto & Windus)
  • Samanta Schweblin (Argentina), Megan McDowell (US), Fever Dream (Oneworld)
Jag har inte läst någon av dessa titlar och är heller inte supersugen på att plocka upp någon av dem just nu. Möjligtvis Roy Jacobsens De osynliga som släpptes i Sverige 2015. Vinnaren utnämns 14 juni 2017.
 
 
Jag vill nämna ett sista pris, nämligen ett för kvinnliga författare. Baileys Women's Prize for Fiction. Deras short list har också nyligen kommit ut och ser ut så här:
 
Stay With Me by Ayọ̀bámi Adébáyọ̀̀
The Power  Naomi Alderman
The Dark Circle by Linda Grant
The Sport of Kings by C.E. Morgan
First Love by Gwendoline Riley
Do Not Say We Have Nothing by Madeleine Thien
 
Den sistnämnda boken Do Not Say We Have Nothing kommer jag att läsa när min semester tar vid i slutet av maj. Gud så jag har längtat efter att läsa denna! Jag började faktiskt i vintras, men hade inte tiden. Nu tänker jag göra mig tiden, för det är fanimig dags. Av det lilla jag hann läsa och allt jag hört om denna bok så kan jag inte annat än förvänta mig en fet book hangover. Av de andra titlarna i denna short list är det främst Stay With Me som lockar. Kan inte hitta datum på när vinnaren utnämns.
 
 
 
 

Fridens liljor
2017, Astridlindgrenpodden, Baileys Prize, Barnbok, Man Booker Prize International, Nordiska Rådet, Priser, Ungdomsbok, Vuxenbok,

1 kommentarer

Felicia

11 May 2017 15:18

Vilken fin blogg du har Alekzandra!

Svar: Åh, tack så mycket!
Alekzandra Kelahaara

Kommentera

Publiceras ej