Nu är vi inne på Block 2 i litteraturkursen jag läser (se mer om det här). Block 2 handlar om identitetsfrågor.
 
Hittills har jag läst Pojkarna (2011) av Jessica Schiefauer och Vinterviken (1993) av Mats Wahl. Jag tyckte om båda. Pojkarna lyssnade jag på, uppläst av författaren själv och tyckte den gjorde sig bra som ljudbok. Ännu har jag inte sett filmen, men blev sugen nu efter att jag läst boken. Tyckte den var väldigt intressant och jag gick med på premissen att huvudpersonerna kunde förvandlas till killar via en växt. Väldigt spännande intrig och intressant skapande av könsidentitet. Vinterviken vet jag att jag fick som ung tonåring, men jag läste den aldrig (läste ytterst få böcker som ung). Filmen såg jag dock, men insåg nu när jag läste boken att jag endast kom ihåg öppningsscenen med kanoten och att John-John blir kär i Elisabeth. Spänningsdramat och hans familjeförhållande mindes jag inte alls. Den är betydligt mer våldsam än jag först trodde. Den innehåller en del stöld, slagsmål, fysisk och psykisk rasism, våldtäkt etc. De stjäl bland annat en pistol och blir jagade ut på isen av nassar. Finns en hel del att tänka på och diskutera kring den här berättelsen. Såg nu precis att det finns två böcker till om John-John! Vet inte om jag kommer läsa dem, men blev lite intresserad ändå.
 
Just nu läser jag Duktig pojke (1977) av Inger Edelfeldt. Har inte kommit så långt, men den känns redan som en bok för mig. Det enda jag vet om den är att den handlar om Jim som upptäcker att han är homosexuell och har svårt att acceptera sig själv. Så det ska sannerligen bli intressant läsning!
 

Utöver kursen läser jag inte särskilt mycket alls. Det här är nog det minsta jag läst på åtminstone 2 år. Det känns ärligt talat lite jobbigt - att jag inte presterar. Samtidigt är jag glad att jag valt att läsa den här kursen och få lära mig nya begrepp och diskutera intressanta frågeställningar med andra litteraturintresserade på ett djupare plan än det vanliga vardagssnacket. Det finns gott och ont med allt, inte sant?
Jag, Kurs, Litteraturvetenskap, Studier,

Kommentera

Publiceras ej