Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Nypon (2018)
Sidor: 36

 

Har du mens, eller? handlar om Ida, 11 år som får sin första mens. Först känns det jobbigt och konstigt och magen gör ont. Men när Ida berättar för mamma blir det lite bättre. Hennes bästa vänner Najma och Alice har inte fått mensen än, men Najma tror att hon är på väg. De bestämmer att de ska ha första mensen-fest för att fira (eller kanske mest för att få äta massa choklad). Men så händer något i klassrummet som gör att Ida cyklar hem och aldrig mer vill gå tillbaka till skolan.

För mig va första mensen hemsk och pinsam. Det var pinsamt hela högstadiet vill jag minnas. Att ens behöva gå på toaletten i skolan, idrotten, behöva gå ifrån lektionen, blöda genom, ha ont, you namn it.

Den här berättelsen visade både den här osäkra känslan och något av en revansch mot slutet vilket ger mig hopp om att dagens livmoderbärare kanske inte behöver skämmas så mycket över mens som jag (och många med mig) gjort.

Har du mens, eller? är en lättläst bok för mellanålders-kids på 36 sidor med ett härligt driv och fina karaktärer.
 
Tack Nypon förlag för detta recex!
2018, Flickor, Lättläst, Mellanåldern, Mens, Mobbning, Recension, Tjejer, Tonår, Vänskap,

Kommentera

Publiceras ej