I år har jag lyckats plöja igenom helt makalöst många böcker och det är ändå nästan två veckor kvar. 195 böcker står det på min Goodreads. Dessutom har jag ett par halvlästa, samt minst en bok som jag vet att jag glömt lägga in. Bland titlarna är det mycket poesi och barnböcker som är förhållandevis snabblästa, men det är ändå drygt 95 fler än föregående år.
 
Till saken hör såklar att jag fått ett vikariat som barn- och ungdomsbibliotekarie. Jag har verkligen läst en hel massa böcker för jobbet som jag antagligen annars inte hade plockat upp. Det är verkligen grymt svårt att INTE plocka upp böcker när de står där på nyinkommetvagnen och är färdiga för hyllorna nere i bokhallen. Det är många böcker som får följa med mig hem som inte ens hinner bli bläddrade i, tyvärr. Men jag har insett att jag bara är dödlig och inte hinner. Och att jag inte vill hinna, för det blir inte roligt! Det blir bara stressigt och jag njuter inte av det jag läser. Så därför kör jag reider hemma i omgångar och bara lämnar tillbaka allt. Allt allt allt. Men så har jag också köpt en hel massa böcker sedan i somras. Det har verkligen gått över styr. Det har kommit så mycket intressant att jag inte kunnat låta bli. Sånt är livet som boknörd, I guess. Det kunde varit värre, typ heroin eller ny mobil varje år.
 
Nu i början av veckan, kanske i måndags? så fick jag hem nya Skriva. Där fick en ett provapå-erbjudande på Storytel, gratis en månad. De har ju 14dagars erbjudande i vanliga fall, men har inte känt att det varit värt. Den här månaden dock kändes det som jag inte kunde missa att prova. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk mot ljust ljudböcker (är fortfarande väldigt skeptisk mot e-läsning) och inte känt att det formatet passar mig. Mina tankar driftar lätt i väg, jag behöver liksom kolla på något samtidigt. Och gör jag något allt för ansträngande hinner jag inte med i bokens handling. Men denna veckan har jag redan läst två och en halv bok. Det passar så himla bra för mig nu på pendeln till och från jobbet. Plus att jag kan lyssna medan jag går till och från vagnar hit och dit, så himla skönt! Det är ju lite svårt, och faktiskt farligt, att gå och läsa i en bok. Att lyssna dock har funkat jättebra och jag gillar att det går att speeda upp olika grader, för jag tycker ärligt att normalläget är lite långsamt. Ändå är jag själv en väldigt långsam läsare haha.
 
I alla fall så började jag med att lyssna på Jul på det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Det här är egentligen del tre i en chick lit-serie som jag inte läst, men jag ville prova något lättsamt och julig så det blev denna. Det kändes också lämpligt rent karriärsmässigt, eftersom många besökare gillar den här typen av litteratur och då kan det vara bra att känna till ett par författare eller titlar i genren. Och jag vill ju vara bra på mitt jobb. I alla fall så är det här en typisk chick lit-roman, väldigt lättsam fast med en hel skopa drama - lite lagom kryddad så där med otrohet och tvivel. Också en nypa miljöaktivism, föräldraproblem och lättsam humor, generöst pudrad med romantik. Jag gillar att läsa såna här böcker ibland, Sophie Kinsella är en favorit. Tyvärr blev jag besviken på den här. Inte själva boken i sig, men för att den INTE VAR JULIG. Inte alls. Mer än att det råkade vara vinter och jultid när storyn utspelade sig.
 
Efter denna lyssnade jag klart på Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren. Första halvan läste jag själv som textbok, men sen fick jag veta av en kompis att Therése själv läser boken i ljudversionen, så då ville jag prova. Sagt och gjort, och den tog slut på vad som kändes som fem minuter. Det här är verkligen en bok jag rekomenderar alla att läsa. Jag visste inte mycket om Therése innan jag hörde talas om boken, mest att hon är vegan och brottas med psykiska problem likt mig själv. Men att vara ett fan av hennes YouTube är inte ett måste för att gilla den här boken. Hon tar upp så mycket viktigt, som jag tror väldigt många kan känna igen sig i. Om att känna press och oro över framtiden eller vad en ska göra med sitt liv. Att söka bekräftelse, att vilja  vara perfekt och tillräcklig, alltid orka, vara glad och spontan och festglad, ja gud vet vad. Den här boken borde helt enkelt vara årets julklapp.
 
Boken jag lyssnar på nu är Alltings början av Karolina Ramqvist. Jag har egentligen den här hemma i pocketformat redan, men inte plockat upp den av någon anledning. Men gud vad jag älskar den! Som en modernare variant av Kärlek i Europa, fast i Stockholm. Sån jävla power. Också en bok jag rekomenderar varmt, 35% in i handlingen. Mycket feminism, identitetsskapande, sex, vänskap och fest. Helt enkelt fantastisk.
Ungdomsbok, ljudböcker, läser just nu, tankar,

Kommentera

Publiceras ej