Författare & illustratör: Frida Malmgren
Förlag: Kartago (2017)
Sidor: 175
 
Moa, Finkeln och Knutsson är Tjejerna på Höjden; seriealbumets tre huvudpersoner. Boken tar oss igenom deras vardagsliv i stan, kantat av rödvin och öl, hipsterskägg och feministiskt filosoferande. Sarkasmen blir den röda tråden följt av det dagsaktuella temana. Tjejerna går igenom dejtingdjungeln, både på pubrundor och finlandsfärjan. De diskuterar sex, jobb, småbarnsföräldrar och semesterresor. Det sistnämna planeras efter menscykel-app. Ibland tänker jag att humorn är mer för vuxna än ungdomar, kanske på grund av den lite högfärdiga attityden hos Moa, men serien passar nog lika väl in hos äldre tonåringar som vant sig vid Lilla Berlin-hipsterhumorn via Metro. Tjejerna på Höjden har tidigare också medverkat i tidningsstripar, tyvärr har jag inte upptäckt dem förrän nu när mitt bibliotek köpt in denna fantastiska pärla av livsglädje. Jag skrattar helt klart med tjejerna, även om det är mycket av skadeglädje.
 
En bok jag varmt kan rekomendera. Ge denna till alla singlar i din omkrets i födelsedagspresent, omedelbums!
 
(av Frida Malmgren)
 
 
 
Comic, Feminism, Flickor, Humor, Serier, Unga vuxna, Vuxenbok,

Kommentera

Publiceras ej