Titel: I ljusets makt (del 1 i Grisha-trilogin)
Författare:
Leigh Bardugo
Förlag:
Gilla böcker (2015)
Sidor: 
304

I en värld där nationer ligger i krig, och landet samtidigt är delat på mitten av ett tjockt moln av monster och mörker, förs en kamp för fred och fri lejd mellan Öst och Väst.

 

Alina och Mal växer upp i ett hem för föräldralösa barn. De är bästa vänner och tycks båda två bära på stora, okända gåvor.

I första delen av Grisha-trilogin får vi följa Alinas resa från föräldralös kartritare till att bli Skuggmästarens enda hopp att ta kontroll över Skuggsänkan som skär sig genom landet. Alina tas med till Grishans magiska samfund där hon får gå i en magisk skola och lära sig att kalla sin kraft. Något tycks dock vara väldigt fel med Skuggsänkan och framtiden blir inte så som Alina tänkt sig.

Del 2 av Grisha-trilogin kom på svenska hösten 2015, del 3 kom våren 2016.

Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela trilogin ännu, vilket är ganska typiskt mig. Jag är faktiskt oerhört dålig på det här med att läsa serier. Ärligt talat undviker jag helst serier och trilogier och allt som hör till. Fantasy är också något jag brukar unvika, tyvärr. Denna trilogin vill jag dock verkligen fortsätta läsa! Kanske kanske finns lite tid över i sommar...

Fantasy, Ondska, Recension, Trilogi, Ungdomsbok, Vänskap, YA,

Kommentera

Publiceras ej